QUÈ ÉS EL BÈLIT I COM S'HI JUGA



Quan a la primavera de l’any 2005 ens vam plantejar recuperar el joc del bèlit al barri de Sant Narcís, ningú de nosaltres s’hagués imaginat la repercussió que tindria aquest acte. En el programa de la Festa Major del Barri de Sant Narcís del 2004 vaig escriure un article titulat “jocs de carrer” on explicava un munt de jocs que fèiem de petits al pati dels interblocs (entre el carrer Oviedo i l’avinguda Sant Narcís). Un d’aquests jocs era el bèlit. Hi sortien d’altres: palomato, les boles, llepes, els quatre cantons… però veia en el bèlit una exclusivitat que no tenien la resta, a cap altre lloc havia jugat al bèlit ni ho havia vist jugar. Caram! Un joc propi de Sant Narcís! Potser ens el vam inventar nosaltres! D’on ha sortit? A més, recordant, vaig veure que tenia un munt de normes que el feien molt sofisticat però simple alhora ja que només calia tenir un pal petit acabat en punta i un pal més llarg. Tampoc calia tenir una complexitat física especial, no s’havia de córrer, ni calia portar cap equipació, i podríem jugar tants com volguéssim, i tenia part d’estratègia, i s’havia de fer càlculs matemàtics (sempre m’han agradat les matemàtiques)... quin joc més autèntic! L’hem de recuperar!
L’objectiu principal sempre ha estat donar a conèixer aquest meravellós joc entre les noves generacions i, aprofitant un esdeveniment com el Campionat del Món, posar-lo en pràctica amb certa dosi de competitivitat. Dos equips del barri vam iniciar el primer campionat, amb una barreja de nostàlgia, d’humor i companyonia. Des de l’inici, per apropar aquest joc tradicional als més joves, vam incorporar uns quants detalls més "moderns" com la confecció d’un web propi per facilitar la comunicació entre els participants i la difusió del Campionat, àrbitres oficials, actes de partits, equipacions, bèlits i canes amb mesures homologades, belímetres... i tot amenitzat per un toc d’humor ja que també tenim clar que juguem al bèlit per passar-nos-ho bé. Al llarg del temps hem descobert que aquest joc, anomenat també "billarda", "palitroque", "bòlit", "estornija"... amb les seves variants i particularitats, també s'intenta recuperar en molts llocs. I pensàvem que estàvem sols! Fins i tot des de Verona (Itàlia) i Estats Units ens han arribat missatges de suport.
Primer dos equips, després vuit, dotze, setze ... cada vegada tenim més equips que participen en el nostre Campionat, més gent interessada per saber com es juga. Hem sortit a la tele, per ràdio, als diaris, hem jugat a Bescanó, Amposta, Barcelona..., ens escriuen de molts racons per demanar-nos canes i bèlits, ens fan entrevistes, tenim una mitjana de 1500 visites mensuals en el nostre blog...
Finalitzat el 7è Campionat del Món de Bèlit ja podem assegurar que el nostre estimat barri és la capital del bèlit. Més de 240 jugadors, 16 equips (12 equips del barri, 2 de Girona, 1 de Bescanó i 1 de Barcelona), 137 partits jugats, més de 80.000 canes fetes... Cada any l'esdeveniment se supera a sí mateix. Les tasques organitzatives s'intensifiquen però tot és possibles gràcies a la col•laboració d'un munt de gent que, com a la festa major del barri, dinamitzen perfectament qualsevol esdeveniment. Es procura fer la menys despesa possible però el màxim soroll mediàtic. Perquè el bèlit s'ho mereix, perquè no es perdi un joc tradicional que ens l'hem fet nostre. Perquè el barri de Sant Narcís és el millor barri del món.

COM S'HI JUGA AL BÈLIT? (mireu aquest video)


NORMATIVA GENERAL DEL JOC DEL BÈLIT

INICI:
- Es marcarà una base com a punt de sortida dels llançaments.
- Els capitans de cada equip faran un “parells i senars” per triar el torn de llançament o recollida.
- El partit serà de dos torns per equip, dos de llançament i dos de recollida (alterns).

La partida
Equip A: llançadors
Equip B: recollidors

1a FASE:- El capità de l'equip A serà el darrer jugador en participar.
- Tot l'equip A, menys el llançador d'aquest torn, es col·locarà darrera de la base.
- El primer llançador plantarà el bèlit a la base i procedirà a aixecar-lo amb un cop i a picar-lo amb la cana en direcció oposada a la línia de sortida.
- Cal que, abans del llançament, el jugador cridi “BÈLIT” i els recollidors contestin “VA”. Aquesta norma és important per avisar l’equip contrari de que es procedeix al llançament i evitar un possible “accident”.
- L'equip B es situarà a un mínim de 5 passes del llançador. (Recordeu que us podeu fer mal amb el bèlit si us situeu molt a prop del llançador).
- El bèlit sempre s'haurà de llançar en direcció, més o menys perpendicular a la base.
- El llançador tindrà 3 oportunitats per picar el bèlit (bèlit 1, bèlit 2 i bèlit 3).
- Es compta com una oportunitat cada vegada que la cana toqui el bèlit.
- Si la cana toca el terra i no el bèlit, el cop no es compta.
- Si es fallen els 3 intents, el jugador A queda eliminat.
- Un cop efectuat el llançament, si el bèlit és interceptat per l'equip recollidor, el jugador és eliminat i passarà a llençar el següent jugador. També es pot interceptar encara que el bèlit reboti amb alguna branca o un altre obstacle propi del camp.
- No es podrà interceptar el bèlit un cop aquest toqui el terra, però sí es podrà aturar o empaitar per part dels jugadors que recullen o el propi jugador que llança.
- Un cop estabilitzat el bèlit a terra, cap jugador el podrà tocar.
- Si el bèlit surt del camp de joc, aquest es tornarà a deixar al camp pel lloc aproximat per on ha sortit.
- La posició i direcció del bèlit no podrà ser variada en cap circumstància.
- Un cop fet el primer llançament, el jugador A posarà la cana sobre la base.
- Si el jugador de l'equip B, toca la cana (directament o indirectament, norma que hauran de consensuar els dos capitans abans de jugar), el jugador llançador quedarà eliminat. - Si el llançament queda curt, el llançament posterior es podrà fer des d'aquesta posició. Si el llançament passa de la línia de sortida, el bèlit es colocarà a la base.

2a FASE:- A partir d'aquest moment, el jugador A tindrà 3 oportunitats per allunyar el bèlit de la base (bèlit 1, bèlit 2, bèlit 3).
- La tasca de l'equip recollidor serà la mateixa que en la primera fase.
- Es podrà utilitzar una fusta plana, a mode de base, per col·locar el bèlit i facilitar el llançament (l’herba pot dificultar l’acció si és massa alta). En tot cas el bèlit s’haurà de col·locar en la mateixa posició i direcció que tenia al terra.
- Un cop realitzat el 3r llançament, el capità de l'equip A decidirà el nombre de canes que creu que hi ha des d'aquest punt fins a la base. Cap altre jugador pot aconsellar al capità. Les canes es comptaran com a múltiples de 5 (5, 10, 15, 20, 25 canes...).
- El capità de l'equip B decidirà si les dóna o no. Si les dóna, l'equip A s'anotarà el total de canes demanades. Si no les dóna, el capità B les comptarà, mesurant la distància directament amb la cana.
- Si hi són (sempre que no passin de les demanades) les canes es donaran per bones, però multiplicades per 2.
- Si no hi són (hi ha menys canes que les demanades), l'equip B s'anotarà les canes demanades per l’equip A.
- Un cop finalitzat el llançament d'aquest primer jugador, cedirà el torn al següent i així successivament fins arribar al capità. Després de la jugada del capità, es donarà el torn de llançament a l'equip B.
- Guanyarà l’equip que més canes hagi sumat en tot el partit.
- En cas d’empat es podrà jugar un 3r torn.
Juanjo Valeros 

NO ESTEM SOLS AL MÓN!

Txirikila (País Basc)
Dandi Biyo (Nepal)
Bilharda (Galícia)

Estornija (Castella)

Gilli Danda (Índia i Pasquistà)

Jachigi (Corea)
Kibbel-Kabbel (Alemanya)
Syatong (Filipines)
Pandolo (Eslovènia)
Pandolo (Croàcia)
Liriu (Astúries)

Lippa (Itàlia)
Konda Kondi (Malàisia)
Tip-Cat (Regne Unit, EUA, Israel)

(Part d'aquesta informació ha estat facilitada per la web amiga http://totbelit.blogspot.com/.Si teniu coneixement de més variants del bèlit arreu del món, us convidem a que ens ajudeu a ampliar aquest apartat. Poseu-vos en contacte en aquest mateix blog. Gràcies)

1 comentari:

  1. Let’s replicate the experiment 1000 instances and summarize the results with a plot (it may take a while to run the code!). We can reply this question by adapting the roulette function to output the length of the vector wealth. The following product is required to properly 카지노사이트 prep and pre-treat wood prior to any stain project.

    ResponElimina